SEGONA SESSIÓ: Dia 2 de novembre de 2015
Abans de començar en el plantejament del nostre projecte, volem que us quede clara la idea de les quatre cs, que són:
- Continguts Acadèmics: Són els continguts disciplinars de les àrees no acadèmiques.
- Cultura: Continguts culturals del currículum vinculats als contextos socioculturals de l'alumnat.
- Comunicació: Es divideix en:
1. Interacció entre l'alumnat i alumnat o entre docent/alumnat.
2. L'aprenentatge de vocabulari nou.
- Cognició: Identificar, reunir informació i fer preguntes sobre el tema a tractar.
Una vegada coneixeu de manera breu aquests continguts, queden reflexades les necessitats bàsiques per a programar:
- Currículum: Tindre en compte l'interés de l'alumnat.
- Competencia.
- TILC (Les quatre cs)
- Aprenentatge significatiu
- Plurilingüisme
- Enfocament comunicatiu
- Producció textual, de textos orals i escrits.
Com informació alternativa que pensem pot resultar interessant, us deixem un esquema d'allò que és la competencia.
SABER, SABER FER i SABER SER o ESTAR
SABER: Competència ConceptualSABER FER: Competència Procedimental
SABER SER o ESTAR: Competència Actitudina
Tots aquestos sabers, han de saber-se aplicar per a que es puga construir la competencia.
- Per deixar clar aquest punt, ens pareix un bon exemple el següent:
Volem ensenyar anar en bici a un xiquet o xiqueta:
Competència Conceptual: Ensenyar les diferents parts de la bicicletaCometència Procedimental: Ensenyar com funciona una bicicleta
Competència Actitudinal: Tindre una actitud positiva, ja que és un esport i afavoreix la vida saludable
Tot aquest procediment, es convertiría en una competència adquirida quan el xiquet o xiqueta puja a la bicicleta i comença a pedalejar, fer d'una teoría un saber pràctic.
Una vegada estan tots aquestos coneixements exposats, podeu trovar un projecte que hem creat com a bon exemple per posar en pràctica les quare cs.
PROJECTE: LES FALLES
Aquest projecte el dividim en tres sessions diferents, les quals no hem ficat una durada mínima ni máxima perquè tot quedarà al voltant del procediment del nostre alumnat. PRIMERA SESSIÓ: En una assamblea es realitza l'explicació de les falles, del que són ara i del que eren abans, la seua evolució i la seua intenció, aixó doncs treballem els continguts, la comunicació i la cognició.
SEGONA SESSIÓ: Visitar una falla o un taller faller, així l'alumnat podrà aprendre l'entorn geogràfic i social, el tipus de música, el menjar típic, l'utilització dels petardos, etc. En aquesta sessió es treballa la cultura i la comunicació.
TERCERA SESSIÓ: Primer de tot fer una assamblea per veure una vegada adquirits els coneixements, que els agrada més a l'alumnat, si el fet de fer la falla com es feia abans amb la intenció de desfer-se dels "trastos" que no serveixen, o amb la intenció de fer una crítica social. Una vegada sabem que prefereix l'alumnat, es possarà en pràctica la creació d'una falla, en aquesta sessió es podem coordinar amb el docent de ciències per tal de crear una falla medioambiental. En aquesta última sessió es treballen les quatre cs.
Tot aquest projecte està envoltat d'un aprenentatge significatiu i d'un tema transversal.
Com a informació adicional per a la gent interessada en aquest tema, us deixem dues lectures que tracten sobre les llengües i les competències.
-Guasch, Oriol.(2010). El tractament integrat de les llengües. Ed. Graó.
- Aparici Moreno, Javier i Ureña Barranco, Empar. (2011). Innovación y práctica educativa: experiencias con buenos resultados. Ed. Nau Llibres
No hay comentarios:
Publicar un comentario